Powered by jointab: info@jointab.ir
 
 

جنگ گوگل و اپل بر سر کلاس درس


در سال 2010 که اولین تبلت اپل به نام آیپد راهی بازار شد ، خیلی زود در سراسر کلاس های آمریکا مورد استفاده قرار گرفت به طوریکه در سال 2013 ، 40 درصد از تبلت هایی که در مدارس آمریکا استفاده میشد دارای سیستم عامل IOS بودند ، در حالی که بر روی 30 درصد از آنها Windows و تنها 16 درصد دارای Chrome OS بودند.

اما در دو سال اخیر بر اساس گزارشات جدید این موضوع برعکس شده است. در سال 2014 فروش Chrome OS در مدارس 3 برابر و به حدود 3.5 میلیون دستگاه رسیده است در صورتی که IOS و Windows به ترتیب با فروش 2.3 و 2.2 میلیون نزول کرده اند. در سال 2015 ، در زمانی که Chrome OS به نصف کل دستگاه ها رسید ، اپل با 20 درصد به نزول خود ادامه داد.

حال باید بدانیم این تعویض جایگاه به چه دلیل بوده است. در ابتدا باید بدانیم که رقابت با گوگل در زمینه ی قیمت بسیار سخت می باشد. هر Chrome OS تنها حدود 200 دلار قیمت دارد و گوگل با اپلیکیشن های رایگان این گجت ها را روانه ی بازار می کند. هر چند که لپ تاپ هایی هستند که در حدود 200 دلار قیمت دارند اما گوگل با خدمات رایگان کاملا خود این لپ تاپ های ارزان قیمت را هم پشت سر گذاشته است. اپل هم با قیمت هایی نزدیک به دوبرابر در مقابل رقیبان خود، از این نظر شرایط خوبی ندارد.

مسلما قیمت تنها دلیل این برتری نیست. Chromebooks و windows laptops در زمینه ی تعمیر و تعویض قطعات هم از اپل جلوتر هستند. اما در زمینه ی گستردگی اپلیکیشن اپل و گوگل بسیار به یکدیگر نزدیک هستند ، اما تعداد زیاد اپلیکیشن های اپل به این معنی نمی باشد که به کار دانش آموزان و معلم ها می آید. از طرفی مایکروسافت و اپل گجت های بسیار قدرتمندی مانند سری surface و ipad pro با امکانات بسیار زیادی معرفی کرده اند اما در بازار آموزشی (کلاس های درس) پرداخت 4 برابر قیمت کروم بوک ها کمی سخت به نظر میرسد.

پس در آخر متوجه می شویم که گوگل با سیاست خاص خود که شامل قیمت کم و پیشتیبانی نرم افزاری کارآمد و رایگان است ، از رقیبان خود پیشی گرفته است.

مطالب تصادفی